Partner serwisu
Biznes i przemysł

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA
fot. Piotr Bożyk
Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nieco po cichu certyfikowała airbusa A321XLR, otwierając drogę przyszłym amerykańskim operatorom tych samolotów do rozpoczęcia dostaw w 2025 r. Podobnie jak w Europie, samolot został zatwierdzony tylko w wariancie z silnikami CFM LEAP-1A

Jako pierwszy poinformował o tym portal The Air Current. Zgodnie z arkuszem danych certyfikacji typu, który towarzyszy każdej certyfikowanej rodzinie samolotów, A321-253NY, techniczne oznaczenie A321XLR o rozszerzonym zasięgu napędzanego silnikami CFM International LEAP-1A, otrzymał certyfikat od FAA już 2 października br. Jednak zostało to ujawnione przez amerykański organ nadzoru lotniczego dopiero 5 grudnia 2024 r. w ramach najnowszej aktualizacji arkusza danych rodziny A320.

Airbus potwierdził, że samolot otrzymał certyfikat FAA z silnikami CFM. Warto wspomnieć, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca br.

A321XLR napędzany przez silniki Pratt & Whitney GTF, nadal nie jest dopuszczony do lotów komercyjnych. Oczekuje się, że organy regulacyjne zatwierdzą A321XLR z silnikami PW dopiero w ciągu pierwszych miesięcy 2025 r.

Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą

Airbus dostarczył pierwszego XLR-a hiszpańskiej Iberii pod koniec października tego roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.

Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines, United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a Wizz 47 maszyn.

XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy

Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".

Rodzina A320neo 

Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 894 maszyny z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 043 A320neo, 6 794 A321neo, w tym 500 A321XLR, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 673 maszyny z rodziny A320neo: 23 A319neo, 2 096 A320neo oraz 1 554 A321neo, w tym jednego A321XLR.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cambodia Angkor Air zamawiają ATR-y 72-600

Biznes i przemysł

Cambodia Angkor Air zamawiają ATR-y 72-600

Piotr Bożyk 14 grudnia 2024

Linie Aircalin zamawiają airbusy A350-900

Pasażer i linie lotnicze

Linie Aircalin zamawiają airbusy A350-900

Piotr Bożyk 13 grudnia 2024

EcoPulse toruje drogę do bardziej zrównoważonego lotnictwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Piotr Bożyk 22 listopada 2024

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

FAA: Airbusy i Boeingi zbudowane z podrobionego tytanu?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Cambodia Angkor Air zamawiają ATR-y 72-600

Biznes i przemysł

Cambodia Angkor Air zamawiają ATR-y 72-600

Piotr Bożyk 14 grudnia 2024

Linie Aircalin zamawiają airbusy A350-900

Pasażer i linie lotnicze

Linie Aircalin zamawiają airbusy A350-900

Piotr Bożyk 13 grudnia 2024

EcoPulse toruje drogę do bardziej zrównoważonego lotnictwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Piotr Bożyk 22 listopada 2024

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

FAA: Airbusy i Boeingi zbudowane z podrobionego tytanu?

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5